Doplata za svaku sledeću boju

Kod mnogih naših grafičkih proizvoda broj boja nije unapred fiksiran. U tom slučaju osnovna cena podrazumeva štampu u jednoj boji. Pošto je papir najčešće fabrički bele boje – bela boja se ne računa – već samo boja kojom se štampa.

To može biti bilo koja boja: crna, zlatna, zelena, plava… Preko 10.000 boja je definisano po tzv “Pantone®” kolor karti, i možete izabrati bilo koju.

U istom prolazu (i po istoj ceni) moguće je štampati i svim “polutonovima” izabrane boje koji se postižu tako što je boja štampe razbijena na mikroskopski sitne rasterske tačkice od čije gustine zavisi nijansa boje. Na primer: na starim crno-belim fotografijama nalazi se oko 256 nijansi sive (tj crne) boje. Od skoro potpuno bele – do potpuno crne. U tzv “monoton” varijanti sličan efekat se postiže štampom u bilo kojoj od pomenutih 10.000 Pantone®  boja (naravno – efekat je primetniji kod intenzivnijih boja). Boja štampe i svi njeni polutonovi računaju se kao jedan prolaz, tj. jedna boja. Kombinovanjem dve boje dobija se tzv “duoton”, i pritom se broj mogućih nijansi drastično povećava (256 x 256 = 65.536 teoretskih nijansi). Sve te nove moguće nijanse računaju se kao druga boja.

Doplata za svaku sledeću boju podrazumeva upotrebu druge, treće, ili četvrte boje (sa svim njihovim polutonovima). Praktično, papir ponovo prolazi kroz mašinu pri čemu se u drugom (trećem ili četvrtom) prolazu nanosi nova boja sa svojim polutonovima.  Kod štampe u tzv. “punom koloru” papir prolazi 4 puta kroz mašinu, a pomešani polutonovi osnovnih kolornih boja (cyan, magenta, yelow, i black) daju teoretskih 16 miliona nijansi.

Izuzetno se (i vrlo retko) koristi više od 4 boje, obično kada je potrebno osim punog kolora dobiti i pravu zlatnu ili srebrnu, neku specifičnu fluoroscentnu, ili neku drugu mešanu Pantone® nijansu koju je teško precizno izvesti iz kolora.

Konkretan primer:

Ukoliko imate dve osnovne boje u logotipu (npr. crvenu i plavu) – trebalo bi da koristite dva prolaza, odnosno trebalo bi da doplatite još jednu boju na osnovnu boju iz cenovnika. Ali ako su vaše boje svetlo plava – i tamno plava – moguće je da su to samo nijanse (polutonovi) iste boje. Takodje se može desiti da se neka od vaših logotipskih boja može dobiti mešanjem druge dve (npr: plava žuta i zelena su zapravo dve boje).

Još nešto: Primetićete da na mnogim rešenjima izgleda kao da je štampano belom bojom na papiru u boji. Postoje i takvi papiri, ali najčešće je ceo papir toniran (farban) u boju štampe – osim dela koji je ostao beo. U ofset štampi moguće je tonirati celu površinu proizvoda čistom bojom, ili njenim polutonovima.

U slučaju da imate bilo kakve nedoumice ili pitanja, slobodno nas kontaktirajte. Izaberite  način koji vam najviše odgovora preko naše kontakt strane.

:.

. . .