Neposredno uoči nastupa na 34. međunarodnom sajmu grafičke i papirne industrije „Grafima“, odlučili smo da realizujemo jednu ideju koja je dugo planirana i više puta odlagana. Na platformi GreenDesign.rs pokrenuli smo konkurs za novi reklamni proizvod, samo nedelju dana pre početka sajma na kome smo planirali da se cela priča zaokruži. U startu nam je bilo jasno da zbog prekratkog roka rezultati neće biti maksimalni, ali je prevagnula želja da čitavu ideju ispoliramo i uigramo za neke buduće prilike…
Kada se posle svega podvuče crta – zaključak je da zapravo i nismo prošli tako loše. Čak i ako zanemarimo dragoceno iskustvo u organizaciji jednog ovakvog događaja – rezultati su sasvim pristojni. Na konkursu je učestvovalo 14 dizajnera sa ukupno 26 radova (odnosno varijacija na početnu temu). Za vreme i nakon konkursa smo se trudili da budemo u stalnoj komunikaciji sa autorima, ali su ipak neka pitanja ostala otvorena. Zato mislimo da bi svim učesnicima – aktuelnim i budućim – moglo da bude od velike koristi da malo detaljnije analiziramo pristigle radove.
wolfojew: novi reklamni proizvod: „sklopivi kalendar“
sklopivi kalendar je prvi rad koji je pristigao na konkurs. Prvo što upada u oči je da 3D konstrukcija nije korektna. Čak i ako se radi o gruboj skici – ovakvi propusti su prosto – nedopustivi. Možda bi se čak i moglo preći preko toga da je ideja „epohalna“, dobra, ili bar pomalo originalna… Što nažalost ovde nije bio slučaj… Ne želimo nikoga da obeshrabrimo, ali energija se, osim za brzinu, može i korisnije usmeriti i upotrebiti…
:.
uncon88: novi reklamni proizvod: „patchcard“
Uncorn88 je poslao dva rada timecard i patchcard – oba su interesantna, ali imaju jednu malu „falinku“, a to je da nisu u skladu sa propozicijama konkursa gde je definisano da se u izradi moraju koristiti samo papir, karton i ostali repromaterijali koji su uobičajeni u ofset štampariji. Ipak – nismo želeli da ih diskvalifikujemo, posebno drugi rad, jer je u suštini relativno lako izvodljiv i prilično ekonomičan. Drugi razlog je taj što se Iz radova jasno vidi da je autor pronikao u neke važne odlike reklamnih proizvoda. Proizvodi su osmišljeni sa jasnom vizijom o načinu distribucije i ciljnom grupom kojoj su namenjeni. Vođjeno je računa i da budu manjih gabarita „pocket-size“, atraktivni, ali ne i preskupi za realizaciju.
stasa011: novi reklamni proizvod: „molerska kapa“
stasa011 je poslala nekoliko radova, u suštini na dve osnovne ideje: Prva je ram za sliku u kombinaciji sa dvanaestolisnim stonim kalendarom, a druga je molerska kapa. Ovaj druga ideja je zanimljiva za analizu. Proizvod je koristan i pogodan za promociju, ne suviše skup, relativno jednostavan… Ali ono što mu nedostaje je efektna realizacija. Nedostaje mu razlog zbog koga bi bio popularan i poželjan kod onih kojima je namenjen. Dizajner u konkretnom slučaju treba da odgovori na pitanje zašto bi ovakva kapa zamenila običnu molersku kapu od starih novina? Kad dobro odgovorimo na ovo pitanje – imaćemo hit…
velickinikola: novi reklamni proizvod: „jelkica“
Nikola e predložio jedan od najzrelije razrađenih radova. Zamišljen je kao uskršnja/novogodišnja dekoracija koja bi mogla da se distribuira čitaocima novina ili časopisa. Naravno uz – diskretno „brendiranje“ koje bi moglo da obezbedi potrebna sredstva za realizaciju od jednog ili više sponzora. Ideja savršeno „pije vodu“ i u smislu relativno male investicije, a uz par fotografija i prateći članak – relativno lako bi se prevazišao problem oblikovanja i sastavljanja od strane neiskusnih krajnjih korisnika. Jedina mana ideje je što proizvod nema neku dodatnu praktičnu vrednost. U komentarima na prve pristigle varijante, pokušali smo da navedemo autora da poleđinu jelkice iskoristi kao kalendar (ili nešto slično – nažalost nije nas poslušao – ili razumeo). Na taj način bi se celom proizvodu malo produžio životni vek, a takođe i reklamni efekti. Kod ovog proizvoda smo plastično videli problem životnog veka promo-proizvoda, koji je takođe veoma važna komponenta njegove ukupne vrednosti…
majkicbane: novi reklamni proizvod: „futrola za kartice“
Bane je takođe poslao dva rada. U prvom je napravio verziju vizit karte – futrole za papiriće za žvake. Ideja sa papirićima za žvake je veoma komercijalizovana od strane jedne firme, a navodno postoji i važeći patent (ili bar želja da se ideja žestoko štiti). Zato smo autoru sugerisali da malo koriguje ideju, pa je izašao sa verzijom vizit karte-futrole za kartice. Takav proizvod definitivno ima smisla, pogotovo kod magetnih kartica i kartica sa čipom (koje se mogu lako mehanički oštetiti). Ono što nije dovoljno razrađeno je uloga vizit karte. Problem je u tome što većina kartica već na sebi imaju odgovarajući brending. Pošto su lične vizit karte malo verovatne (i to ne samo zbog neadekvatnih dimenzija) postavlja se pitanje gde zapravo leži prava potreba za dodatnim brendiranjem? Neke akcije, nagradne igre, ili poklon vaučeri? Pošto na ovo pitanje nije dat kvalitetan odgovor, ključni element ideje zapravo nedostaje…
novi: novi reklamni proizvod: „bukmarks“
Novi je poslao predlog bookmarksa neobičnog oblika, uz napomenu da bi bilo moguće uraditi i varijacije oblika koje bi pratile oblik logotipa ili maskote. Šteta što je povukao drugu verziju rešenja, kojom je tu ideju o „oblikovanju“ pokušao da materijalizuje. Ipak, oni koji malo poznaju osobine papira i kartona na prvi pogled mogu pronaći nedostatak u realizaciji. Vizuelno najatraktiviji deo ideje je zapravo neizvodiv. Osim na nekom specijalnom plastičnom materijalu velike žilavosti, Juviduru i PVC-u, ili nečem sličnom. Što automatski povlači za sobom i štampu toksičnim bojama (i sve ono drugo što smo u ovom konkursu pokušali da izbegnemo)… Ideja inače ima dosta potencijala, pogotovo što je zbog malih dimenzija pogodna da se realizuje na „višku“ materijala, tj na tehničkom otpadu koji je neminovan prilikom štampe korica knjiga, fascikli, ili sličnog promo materijala…
VesticaSreda: novi reklamni proizvod: „stalak za olovke“
Vestica Sreda je poslala veoma interesantan rad – stalak za olovke sa dodatkom za paljenje mirišljavih štapića (uključujući i polje na koje pada pepeo). Ne može se osporiti originalnost ideje, ali nas rad u suštini samo podseća na dva vrlo važna pitanja kod svih promo proizvoda. Prvo: kome je proizvod namenjen (i u smislu promocije, i u smislu krajnjeg korisnika), i drugo: koliko je jednostavan za distribuciju, sastavljanje, slanje poštom, manipulaciju… Na žalost, u oba slučaja, ocena je vrlo „tanka“…
spectator: novi reklamni proizvod: „ruka na izvlačenje“
Spectator je takođe poslao interesantan rad koji bi se mogao opisati kao vizit karta na izvlačenje. Kada se povuče ruka izlazi iz rukava i pojavljuje se skriveni tekst telefona i/ili ostali podaci… Zanimljiv geg, tehnički lako izvodljiv, ne preterano skup… U nekom konkretnom slučaju može da ima opravdanje, ali mu u principu nedostaje važan deo priče. Npr. slogan tipa: „kec iz rukava“ bi svemu dao neki smisao, i tako pretvorio besmisleni geg u zasta dobro rešenje.
KDREKLAME: novi reklamni proizvod: „stiker za kutije cigareta“
Haustor: novi reklamni proizvod: „vizit-žabica“
Haustor je podneo rad vizit-žabica (ili flajer-žabica). To je zapravo kombinacija standardnog promo materijala i dečijeg origamija. Ideja je da flajer (ili vizit karta) dobijaju intrigantu notu ukoliko nisu otvoreni na prvi pogled – već traže da se poruka „otkriva“. Lucidna ideja, koju je autor i realizovao – i iskoristio za sopstveni CV (koji nam je ostavio kada smo se upoznali na sajmu). Tehnički i estetski rešenje je korektno, zanimljivo, i sasvim upotrebljivo. Sasvim drugo pitanje je komercijalna vrednost. Novi reklamni proizvod je u „projektnom zadatku“ konkursa definisan kao medij koji je ekonomičan, estetski i tehnički prihvatljiv, i KOMERCIJALAN. To bi trebalo da znači da se investicija (u alate i razradu proizvoda) može vratiti kroz više poslova za konkretne klijente. U ovom slučaju ta ulaganja nisu velika, ali je malo verovatno da bi se ideja mogla iskoristiti više od par puta, tako da bi sav teret investicije pao samo na jednog ili dva klijenta…
cvrlenk: novi reklamni proizvod: „3D stalak za olovke“
Cvrlenk je poslao vrlo interesantan rad. U pitanju je 3D čestitka, nešto većeg formata od standardnog, „obogaćena“ novom funkcijom – stalka za olovke i slične kancelarijske sitnice. Ovakva vrsta čestitki (tj. pošiljki, obično se šalju poštom) posebno je efektna kada je uklopljena u imidž konkretnog klijenta, tj naslonjena na njegove uobičajene „key-visuals“. Poželjno je da postoji neka (logična) veza između 3D objekta koji se pravi – i samog klijenta. Ta veza je obično znatno složenija od običnog „brendinga“. Zato su ovakve simpatične „instalacije“ najčešće jednokratne, tj prave se skoro isključivo po narudžbini, odnosno za KONKRETNOG kupca. Novi reklamni proizvod koji je predmet ovog konkursa podrazumeva da isti bude uporebljiv (sa minimalnim izmenama – znači – isključivo u likovnom rešenju) za veći broj klijenata. U ovom 3D maniru se naravno može napraviti veliki broj sličnih proizvoda, ali bi svi oni bili relativno složeni, skupi za izradu – i unikatni. Ipak, iskreno se nadamo se da će biti sličnih zahteva, jer ovo je definitivno ATRAKTIVAN PROIZVOD (iako nije ono što smo konkretno tražili). I nadamo se da ćemo uspešno sarađivati na njima…
Dixis: novi reklamni proizvod: „sklopiva kartonska slolica“
Dixis je zapravo tim od dva člana koji je podneo jedan od najinteresantinij radova. Radi se o sklopivoj kartonskoj stolici. Nažalost autori su posle konkursa uklonili rad sa sajta GreenDesign.rs (predpostavljamo da žele da ga upotrebe na nekom drugom konkursu). Rad je u potpunosti u skladu sa propozicijama konkursa i nije slabije ocenjen zbog upotrebe mikrovala, već zbog slabijeg komercijalnog potencijala. Troškovi za izradu, odnosno materijal i tehnologija, nisu presudni za uspeh nekog promo-proizvoda. Savršeno je moguće da neki skupocen proizvod postigne veliki komercijalni uspek (čak i u malim serijama). Problem je što svi elementi moraju biti izbalansirani (troškovi, potražnja, cena, ukupan utisak…) Zato je osmišljavanje ovakvih proizvoda (kao i dizajn generalno) vrlo multidisciplinarna delatnost. Naša preporuka članovima Dixisa je da ako veruju u svoju ideje treba da je guraju uprkos tome što je mnogi (uključujući i nas) verovatno u početku neće razumeti, ili shvatiti njen pun komercijalni potencijal. Često se dešava da dobre ideje neslavno završe jer nije uloženo dovoljno energije u njihov plasman, ali i obrnuto: neke sasvim prosečne ideje u koje je uložena ogromna količina energije – mogu da naprave veliki uspeh. To što neka ideja ne izgleda „epohalno“ na prvi pogled, može da bude njena prednost, jer dok konkurencija shvati pun potencijal onaj ko plasira ideju može da zauzme i učvrsti svoju poziciju. Na vrhu!
Jonny: novi reklamni proizvod: „stalak za vizit karte“
Jonny je poslao dva interesantna rada: „večiti kalendar“, i ovaj „stalak za vizit karte“ odnosno flajere. Stalak na slici je (iako veoma jednostavne konstrukcije) bio u najužem izboru za pobednika konkursa. Mali troškovi, zbog malih dimenzija moguće je da se realizuje na tehničkom otpadu tj višku materijala pri štampi drugih poslova. Neobično rešenje sa relativno velikom površinom pogodnom za reklamu poruku i/ili ilustraciju, istovremeno je izložen i uočljiv materijal koji se distribuira… Ukupan oblik je miran i uravnotežen što omogućava mnogo različitih likovnih varijanti (ne nameće neko određenu formu). Ovaj proizvod će sasvim sigurno ući u našu standardnu ponudu, a tržište će odgovoriti na pitanje: „da li smo dobro izabrali?“
Jer ipak smo izabrali:
nikgoca za pobednika konkursa za novi reklamni proizvod
Stalak za punjenje telefona koji se pričvršćuje na punjač (odnosno na kućnu utičnicu) nije sam po sebi potpuno originalan, ali je bar koliko mi znamo, prvi pokušaj da se ovako nešto napravi od kartona. Pokušali smo da pronađemo nešto slično na internetu, ali sva dosadašnja rešenja su od plastičnih masa, tekstila, gume, metala… Ovakvo rešenje je naravno potpuno izvodljivo, uz male promene u konstrukciji može da bude i relativno trajno, lako se i jeftino štampa čak i u punom koloru… Cena je veoma prihvatljiva, može se distribuirati preko novina ili časopisa, slati poštom (staje u običan ameriken koverat). Postoji potencijalno vrlo veliko tržište, i u smislu klijenata koji bi na ovaj način mogli promovisati svoju robu ili usluge, i u smislu krajnjih korisnika te robe odnosno usluga… A u današnje vreme SKORO SVE ima neke veze sa mobilnim telefonima, zar ne?
Zaključak
Ovaj tekst se malo odužio, ali smo smatrali da je potrebno da ga završimo zbog svih sadašnjih i budućih učesnika ovog konkursa. Jer ovo je tek prvi pokušaj, a nameravamo da već na idućoj „Grafimi“ napravimo mnogo veći i bolji konkurs, sa vrednijim i brojnijim nagradama, i većom medijskom pažnjom. Komentari radova zato nisu uopšte upućeni autorima (kojima se najiskrenije zahvaljujemo na učešću) već svima koji žele da se u ovome oprobaju. Potrudili smo se da sa vama nesebično podelimo naše 20 godina dugo iskustvo u ovoj oblasti, a stojimo vam na raspolaganju za sva pitanja ili konsultacije. Mislimo da bi svim mladim dizajnerima koje interesuje ova oblast bilo vrlo korisno da dođu do nas i upoznaju se sa procesom razrade ideja, kao i tehničko-tehnološkom, a naročito komercijalnom stranom ovog posla. Voleli bi da oko ovog projekta napravimo mali „community“ gde ćemo stalno razmenjivati ideje, znanje, i iskustva, pa smo zato svim učesnicima obećali da ćemo im o našem trošku uraditi reklamni materijal (vizit karte, flajere i sl.) namenjen za samo-promociju. I dalje pozivamo sve koji misle da imaju neku upotrebljivu ideju, da nam se obavezno jave da se dogovorimo oko poslovne saradnje. Na našoj facebook stranici redovno delimo ideje iz ove oblasti, a i ovaj tekst je samo jedan u nizu sličnih objavljenih na našem blogu, i onih koji će tek uslediti. Konkurs je dobio jednog pobednika, ali svi su i dalje u igri. Jer konkurs je zapravo stalno otvoren…
Zato – budimo u kontaktu…
:.