Zlatotisak, (folijatisak, ili termo štampa) je tehnika visoke štampe gde se otisak dobija termičkim prenošenjem metalizirane folije na podlogu. Na taj način dobija se lik koji je visokog sjaja i intenziteta, kakav je praktično nemoguće dobiti drugim tehnikama štampe. U novije vreme osim uobičajene zlatne i srebrne folije, razvijena je ogromna gama klasičnih i specijalnih materijala. Osim sjanih metaliziranih folija, u ogromnoj paleti boja, postoje i specijalne folije. Transparentne i polu-transparentne, hologramske, matirane, sa velikim izborom tekstura i paterna, sa UV-lak efektom, u kombinaciji lak/hologram, u kombinaciji svega nabrojanog, itd. Zato bi „srebrotisak“ bio vrlo nezgodan presedan, jer bi trebalo smisliti još na hiljade sličnih naziva…

 

Zlatotisak kao ekskluzivna i zaštitna štampa

Upravo ta ogromna ponuda opcija, i relativno složen proces izrade, obezbeđuju ovoj tehnici još jednu bitnu prednost. Verovatno ste već primetili da se zlatotisak često koristi u zaštitnoj funkciji, kod izrade novčanica i vrednosnih papira, etiketa i dokumentara za garancije, zaštitnih stikera, i slično. Takođe i u svim drugim situacijama gde je vrlo važno da se istakne ekskluzivnost ili originalnost nekog brenda.

Ova zaštita od kopiranja nije nimalo naivna jer je kombinacijom folija moguće napraviti printove koje je jako teško ili skoro nemoguće ponoviti. Postoji tu još jedan, veoma važan aspekt. U percepciji potrošača sama činjenica da se neko DODATNO potrudio oko zaštite nekog prozvoda ili brenda šalje važan signal. „Znači da je vredno, poželjno, i uspešno – čim su se potrudili da ga dodatno zaštite“…

A ništa ne uspeva tako dobro – kao uspeh!

 

Blindruk, letterpres, 3D zlatotisak…

Osim klasičnog zlatotiska ista tehnika / tehnologija može da se koristi i za specifične varijacije. Blindruk, „slepa-štampa“ tj. štampa bez boje – je efekat gde se magnezijumskim klišeima uz pomoć visokog pritiska na mekanoj podlozi dobija reljefan otisak. Taj otisak može biti udubljen ili ispupčen, u zavisnosti od toga da li se koristi jedan ili dva klišea. Klišei mogu da budu u pozitivu ili negativu, a ovaj efekat se može kombinovati sa zlatotiskom da bi se dobio dodatni „3D“ efekat. Može se izvoditi i samostalno, ili u kombinaciji sa ofset štampom, i drugim tehnikama.

 

Zlatotisak i ambalaža

…su neodvojivi. Pogotovo u onom segmentu koji obično nazivamo „luksuzna ambalaža“. Može se reći da sve tehnike visoke štampe imaju zajedničku osobinu da kod krajnjih korisnika izazivaju osećaj nečeg „specijalnog“. To se podjednako odnosi na etikete, ili omote, kao i na kutije za nakit, ili luksuzne kaširane kutije, itd… Praktično na svaki proizvod iz ove velike grupe.

Procedura izrade za ovu vrstu ambalaže je identična kao i za druge proizvode. Na bazi vašeg zahteva radi se jedno ili više idejnih rešenja za konkretan proizvod. Prethodno treba da nam dpostavite osnovne elemente: logotip, ilustracije, tekst, podatke i  osnovne smernice.  U drugoj fazi nakon izbora najboljeg rešenja otklanjaju se manje greške i prave sitnija poboljšanja. Nakod overe idejnog rešenja i finiširanja pravno-komercijalnih detalja – posao ide u realizaciju.

 

Cene

Ono što vas verovatno najviše zanima je mogućnost da ovu tehniku iskoristite za vašu ambalažu ili promo proizvode. Precizne cene za neke proizvode možete videti na specijalizovanim stranicama proizvoda. Npr. za vizit karte, pillow-box kutije, ekskluzivne kaširane kutije, itd. Ali praktično SVI PROIZVODI sa ovog sajta (a ima ih pre 300) mogu biti realizovani isključivom ili delimičnom upotrebom zlatotiska. Postojeća cena, kod npr. fascikli, se uvećava za trošak izrade magnezijumskog klišea + troškovi otiskivanja, tj. folije. Cena klišea se određuje prema njegovim dimenzijama, a isto važi i za foliju. Zato vam preciznu kalkulaciju za večinu proizvoda možemo dostaviti samo na bazi vašeg konkretnog upita.

Da bismo olakšali i ubrzali komunikaciju kod mnogih proizvoda na sajtu smo naveli i cene za zlatotisak u formi doplate, Cena je razdvojena na troškove izrade klišea, i troškove otisaka. To je učinjeno u interesu klijenta, jer se tako kliše naplaćuje jednokratno. To znači da ćete ga platiti samo prvi put, a pri svakoj sledećoj narudžbini plaćate samo otiske. Obe cene su date aproksimativno prema prosečnim dimenzijama otiska za tu vrstu proizvoda, i moguće su manje korekcije u odnosu na konkretan dizajn. Naša preporuka je da se zlatotisak ograniči na logotip ili elemente koji su nepromenljivi, ili zajednički za više proizvoda. Tako se isti kliše može duže koristiti, i ekonomičnijii je.

 

Estetika, psihologija – i područje primene

U estetskom smislu zlatotisak uvek ostavlja prestižan utisak. „Svetlucavost“ je tu samo površina priče. Mnogo važnija je činjenica da su proizvodi sa ovom tehnikom veoma retki u odnosu na masu druge komercijalne štampe. Kod ambalaže je ovaj procenat najviši, pa opet verovatno ne prelazi 0,1% svih proizvoda. Zato na primer vizit karte sa zlatotiskom, u poplavi jeftinih digitalnih i ofset varijanti, imaju ultra luksuzni status. Posebno je atraktivna kombinacija kvalitetne ofset štampe, specijalnih bojenih papira  bogate teksture, i zlatotiska sa retkim i nesvakidašnjim folijama. Bilo koji detalj iz oblasti poslovne galanterije ako opremite ovom kombinacijom – fascikle, rokovnike ili blokove, pozivnice, neke originalne promo-poklone, ili slično – ostavićete veoma jak utisak.

Ipak, udarna oblast primene je uvek bila i ostaje luksuzna ambalaža. Zbog velikog značaja i obima toj temi smo posvetili čitav specijalizovan sajt www.kutijice.com pa ako vas ta oblast zanima – obavezno ga posetite

Ako malo razmislite o tome zašto zlatotisak deluje tako moćno na većinu ljudi, otkrićete da iza tog utiska stoji komplikovana ali vrlo logična psihologija. Činjenica da se neko bavi takvim finesama sopstvene promocije, da investira u originalnost, i da se ne zadovoljava prosečnim, govori nam dosta o takvim osobama. Sve su to signali koji nam daju nadu da se radi potencijalnim partnerima vrednim našeg vremena i poverenja. Takav prvi utisak naravno tek treba opravdati i nadograditi, ali…

…nikada nećete imati drugu priliku da ostavite prvi utisak.

Pogledajte još: